Tilitoimistoa vaihtamassa?
Milloin tilitoimistoa kannattaa vaihtaa?
Tilitoimiston valinta tulee tavallisimmin eteen yritystoimintaa aloitettaessa, mutta asia saattaa tulla uudelleen ajankohtaiseksi esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- Saatu palvelu ei ole odotusten mukaista
- Hinnoittelu on sekavaa
- Lisäveloitukset ovat yllättäneet
- Henkilökemiat eivät ole kohdanneet
- Kirjanpitäjä ei pysty vastaamaan digitalisaation haasteisiin
- Kirjanpitäjä ei pysty tarjoamaan nykyaikaisia ratkaisuja
Miten tilitoimiston vaihto tapahtuu?
Milloin on hyvä hetki vaihtaa tilitoimistoa?
Aiemmin sanottiin, että mahdollinen vaihto kannattaa tehdä tilikauden tai kalenterivuoden vaihtuessa.
Nykyään tilitoimiston vaihtamisen ajankohdalla ei ole enää merkitystä – ainakaan Economistalle siirryttäessä.
Laadimme sinulle valmiin irtisanomiskirjeen allekirjoitettavaksi ja huolehdimme kirjanpitoaineiston noutamisesta vanhasta tilitoimistosta, mikäli niin haluat.
Jos vanha tilitoimistonne käyttää samoja järjestelmiä kuin Economista, voidaan siirto tehdä helpoimmillaan jopa kokonaan sähköisesti.
Kuinka nopeasti tilintoimiston vaihto sujuu?
Tilitoimistopalvelu perustuu tavallisesti sopimukseen, joka voi olla suullinen tai kirjallinen.
Varsinkin kirjallisissa sopimuksissa on yleensä irtisanomisaika, joka vaihtelee tyypillisesti 1-3 kk paikkeilla.
Irtisanomisen tapahduttua vanha tilitoimisto ehtii valmistella kirjanpidon siirtokuntoon ja tavallisesti keskustelee suoraan myös uuden tilitoimiston kanssa tarvittavista yksityiskohdista.
Mikäli tilitoimiston vaihdon yhteydessä tapahtuu myös ohjelmistonvaihto, ehdimme mainiosti irtisanomisaikana myös kouluttaa valitsemistasi palveluista riippuen sinut ja henkilökuntasi käyttämään uutta ohjelmistoa tarpeidenne mukaisesti.
Mikäli vanhan tilitoimistosi kanssa on vakavia ongelmia, otamme kopin tarvittaessa hyvinkin nopealla aikataululla ja autamme purkamaan sopimuksen vanhan toimistonne kanssa.
Tervetuloa Economistalle!
Hoidamme luonnollisesti lakisääteisen kirjanpidon ja palkkahallinnon, sekä halutessanne ostolaskujen hyväksyntäkierrätykset ja maksut ja myyntisaatavien hallinnan.
Autamme sinua myös todellisten liiketoimintakulujen tulkinnassa ja hallinnassa sekä neuvomme kassavirtojen hallinnassa ja soveltuvien rahoitusinstrumenttien valinnassa.